Şüphe insanı günaha sokar – Doubt

12 04 2009

— Bu yazıyı 9 Şubat 2009’da yazmıştım. O kadar yazdım uçtu diye üzülmüştüm meğer drafta save etmiş akıllı wordpress. Yayınlamak ancak nasip oldu :) —

Öncenden söz vermiştim Eda’ya,  makarna yiyip film izleyecektik. Pazar akşamı, biraz zor bir buluşmanın ardından bana geldik, yemeğimizi yedikten sonra film izlemek için koltuğa kurulduk. Önceden hazırlığımı yapmış, seyretmeye değer, hepsi oscar adayı 4 filmi DVd ye yazmıştım. Bunları tek tek anlattım; Eda Tom Cruise’un filmi olan ve Hitler’e suikast girişimini anlatan filmi seçti. Film başladı.

Şüphe insanı günaha sokar...

Şüphe insanı günaha sokar...

60’lı yılların Amerika’sında kilise bünyesindeki bir okulda başladı olaylar. Bir 10 dakika boyunca acaba nasıl 2. dünya savaşına bağlayacaklar diye bekledikten sonra IMDB’ye baktım, allahım, yanlış filmi seyrediyoruz! Ben Valkyre diye Eda’ya Doubt isimli filmi seyrettiriyorum. Gel gör ki bu filmin IMDB notu çok daha yüksek ve 5 dalda Oscar adayı. Süpriz bir başlangıçtan sonra bu filmi izlemeye devam ettik.

Filmde 60’larda Bronx’daki bir katolik okulundayız.  Bir rahip var, öğrenciler ile arası çok iyi, yenilikçi, ileri görüşlü. Bir de okulun sorumlusu var, baş rahibe, Merly Streep’in karakteri.  Bir de okulda görevli genç rahibe var.  Film bu 3 karakter ve öğrenciler arasında geçiyor. Yine çok bir bilgi vermiyorum, keyfiniz kaçmasın…

Oyunculara ve filme geçmeden önce, bir kaç şey yazmak istiyorum Amerikan dini eğitim sistemi hakkında. ABD’ye gitmedim. Ama bu filmde gösterildiği kadarı ile, kilise tarafından yönetilen bir okulda çocuklar tarihten dansa düm dersleri görüyorlar.  İkili ilişkileri öğreniyorlar. Bizde dini eğitim veren kurumlar ile karşılaştırılınca şaşırmamak elde değil.

Filme geri dönelim. Rahibi oynayan Philip Seymour Hoffman en iyi yardımcı erkek oyuncu dalında Oscar adayı. Meryl Streep baş rolde. Zaten en iyi kadın oyuncu dalında Oscar’a aday bu film ile. Gerçekten parlak bir oyunculuk sergiliyor. Bu filmde en iyi yardımcı kadın oyuncu için iki Oscar adayı var. Meryl Streep’in yancısı, genç ve şüpheci rahibe Amy Adams bence ödüle yakın. İzlerken oynadığı karakteri hissediyorsunuz ve yaşıyorsunuz. Diğer aday ise bir öğrencinin annesini oynuyor. 5 dk sahnesi var ama etkileyici. Denilen o ki, bu rol için Oprah Winfrey lobi çalışmalarında bulunmuş ancak yönetmen John Patrick Shanley kabul etmemiş. Filmde oynayan baş karakterlerin hepsi Oscar adayı :)

Yönetmenin kariyerine baktığımda IMDB’den, 1990’da yönettiği filmden sonra 2. yönetmenlik deneyimi. Ancak kendi yazdığı senaryoyu kendisi yönetmiş ve 5 Oscar adayı bir film ortaya çıkartmış.

Filmin IMDB notu 8.0. Bu notu hak eden bir drama olduğunu düşünüyorum.


İşlemler

Information

Bir Cevap Yazın

